Jesennú depresiu zažeňte kvalitným spánkom

Vietor, dážď, čľapkanica, hmla, zima, úbytok svetla, padajúce lístie – to všetko sú príznaky nastávajúcej jeseni, ktorá môže stáť za vznikom depresií. Nenechajte sa tento rok otráviť zlým počasím a užite si babie leto. Poradíme vám, ako na to.

Je celkom prirodzené, že so zhoršujúcim sa počasím sa zhoršuje aj naša nálada. Komu by sa tiež chcelo vstávať do tmy opradenej studeným dažďom, nechať si vonku od vetru rozcuchať práve vytvorený účes alebo si obliekať niekoľko vrstiev oblečenia, keď pred mesiacom stačili ľahké letné šatičky...

Sú jesenné depresie skutočne „depresie“?

K jeseni to už patrí a príroda sa tým pripravuje na ďaleko chladnejšie obdobie. Zvieratá si chystajú zateplenú srsť a chystajú sa k zimnému spánku. Len po nás, ľuďoch, sa stále chce, aby sme boli aktívni a plní energie. Je celkom prirodzené, že nám jedného dňa proste dôjde a nebudeme mať chuť ani náladu niečo robiť, tvoriť alebo niekam ísť.

Často tento stav označujeme ako jesenná depresia. Ale ona to v skutočnosti depresia označujúca vážnu psychickú poruchu nie je. Ide len o duševný stav, kedy je nám smutno, sme nevrlí a chýba nám potrebný elán.

Kto za to môže?

Môže za to predovšetkým znižujúce sa množstvo svetla. Veď si spomeňte na leto, kedy nám všetko išlo ako po masle. Ráno nás slniečko pošteklilo pod nosom a vstávali sme čulí ako rybičky, večer sme aj v nočných hodinách stále hýrili energiou. Ďalšími faktormi, ktoré nás v týchto dňoch ovplyvňujú, sú nedostatok pohybu na čerstvom vzduchu, málo vitamínov a smutné šedé farby, ktoré nás obklopujú.

Ako sa depresie zbaviť?

Naša rada znie: Inšpirujte sa farbami padajúceho lístia a rozžiarte svoj šatník. Nebuďte sami a pozvite svojich priateľov na pohár vína. Hýbte sa – zájdite si na prechádzku alebo na spinning či plávanie. Doprajte si čo najviac denného svetla a pokiaľ to nejde, svieťte. Večerný čas využite k spánku a dožeňte to, čo ste v lete zanedbali. Keď sa dostatočne vyspíte, uvidíte, ako vám druhý deň bude dobre. Spánok je veľký pomocník.

Ale pozor, mal by to byť naozaj kvalitný a zdravý spánok. Keď sa budete prevaľovať z boku na bok a premýšľať, čo ste mali urobiť a neurobili, prečo vám nejde to či ono, veľa toho nenaspíte a nálada sa vám jedine zhorší. Pred spánkom by ste sa nemali zbytočne rozrušovať, nejesť ťažké jedlá, nepiť alkohol a fajčiť. O spánkovej hygiene sme písali už nedávno. Veľký vplyv na zdravý spánok má tiež matrac, na ktorom spíte. Takže: nenechajte sa zviesť ponurým počasím a radujte sa z farebnej jesennej prírody. Veď tá trvá tiež len chvíľu!