Ako sa zbaviť nespavosti?

Trápi vás nespavosť? Pomôžeme vám ju vyriešiť v tomto článku.

Nespavosť je vážnym problémom, ktorým sa zaoberajú lekári, vedci, psychológovia a existuje veľa literatúry pojednávajúcej o problémoch so spánkom. Všeobecné riešenia alebo rada neexistuje, každý si musí prejsť vlastnou viac či menej úspešnou cestou, ak sa rozhodne, že sa už raz poriadne vyspí.

Nespavosť ovplyvňuje životy mnohých ľudí

Nespavosť je problém, ktorý ovplyvňuje životy miliónov ľudí, ale existuje len málo presných štatistík o celkových dôsledkoch tohto problému. Dnes spíme v priemere o 20% menej ako pred 100 rokmi. Niektoré štatistiky v USA uvádzajú, že až 55% dospelej populácie má problém s nespavosťou, pričom jej počet rastie každým dňom.

  • 93% z týchto ľudí uvádza, že to má vplyv na výkon v ich práci nasledujúci deň, viac ako 85% z nich uvádza, že nespavosť u nich vyvolala rôzne ďalšie zdravotné problémy
  • u ľudí, ktorí trpia nedostatkom spánku je o 27% vyššia pravdepodobnosť nadváhy alebo obezity, 60% ľudí zažilo pri riadení vozidla pocit ospalosti a 37% pripúšťa, že niekedy zaspali za volantom
  • 100.000 dopravných nehôd v USA je zapríčinené pocitom ospalosti vodiča a odhaduje sa, že asi 1500 ľudí umrie ročne pri týchto nehodách

nespavost

Trápi vás únava? Máte nedostatok spánku?

Najčastejším príznakom nedostatku spánku je únava. Ale ako sa zdá, mnoho ľudí si tak zvyklo na pocit chronickej únavy, že ju považujú za normálnu. Existujú aj ďalšie príznaky, ako sú zmeny nálad, podráždenosť, úzkosť, ťažkosti so sústredením, zhoršenie pamäti, učenia a sociálnej interakcie. Chronická spánková deprivácia prináša aj iné utrpenie ako sú časté infekcie, rozmazané videnie, zmeny chuti do jedla alebo depresie. Bez správnej liečby môže negatívne ovplyvniť zdravie a kvalitu života.

Dočasný nedostatok spánku je často vyvolávaný stresormi, ako je bolesť hlavy, bolesť zubov, poruchy trávenia, problémy s chrbtom, prechladnutie, chrípka alebo časový posun. Aj keď sú tieto príčiny nepríjemné, dajú sa pomerne ľahko liečiť. Úzkosť je najčastejšou príčinou krátkodobej nespavosti, a môže trvať aj niekoľko týždňov. Zlá finančná situácia, problémy v manželstve alebo vo vzťahoch, strata alebo hľadanie zamestnania, výkyvy hmotnosti či iné zdravotné problémy, a dokonca aj nuda, môžu mať za následok nedostatok spánku.

Dlhodobý nedostatok spánku môžu spôsobovať aj faktory životného prostredia, práce (ak pracujete na nočné zmeny), miesto, kde žijete (hluk mesta), ale môže pochádzať aj z chorôb, ako je artritída, cukrovka, epilepsia, vredy a ochorenia srdca. Spôsobujú ho aj niektoré lieky, kofeín, nikotín alebo alkohol. Rovnako tak špecifické spánkové ochorenia, ako je spánková apnoe, narkolepsia, syndróm nepokojných nôh atd.

Psychický stav a spánok idú ruka v ruke

Psychický stav človeka je v úzkom vzťahu s kvalitou spánku a naopak, kvalitu spánku možno považovať za "zrkadlo" duševného stavu jedinca. Psychické poruchy sú takmer vždy sprevádzané poruchami spánku a poruchy spánku sú sprevádzané pravidelne viac či menej duševnou poruchou. Neprekvapí preto, že najčastejšou príčinou dlhodobých porúch spánku je depresívne ochorenie a ako dôsledok neliečenej dlhodobej nespavosti sa môže rozvinúť úzkostná porucha alebo depresia. Neliečená nespavosť nielenže znižuje kvalitu života, ale tiež zvyšuje riziko vzniku závažných komplikácií.

nemuze usnout

Nepodceňujte nespavosť, cielene s ňou bojujte

Pre človeka, ktorého trápi nespavosť, je kľúčové nájsť lekára, ktorý problémy so spánkom nebagatelizuje. Takéto podcenenie môže mať podobu vety: "To viete, dnes zle spí každý, to musíte nejako premôcť". Druhým extrémom môže byť lekár, ktorý napíše predpis na hypnotikum, bez toho aby sa nejako podrobnejšie zaujímal o charakter pacientových ťažkostí. Doteraz používané lieky na spanie sú široko rozšírenou liekovou skupinou, rozhodne sa ale nedá povedať, že sú skupinou bezpečnou, a to predovšetkým pri dlhodobom užívaní.

Hlavným cieľom v boji s nespavosťou by malo byť obnovenie prirodzeného spánkového rytmu. K tomu môže pomôcť dodržiavanie pravidiel spánkovej hygieny a psychoterapia, ktorá je však behom na dlhú trať a nie pre každého je táto forma vhodná. Istou nádejou sú melatonínové hypnotiká, na ktoré závislosť nevzniká. Najbezpečnejšie je však začať prostredím spálne, voľbou kvalitného matraca, predspánkovými fyzickými a duševnými cvikmi, prírodnými prostriedkami overenými stáročiami, teda celkovou duševnou hygienou a vypestovaním si správnych spánkových návykov.

 spanek