Zbavte sa raz a navždy bolesti bedrovej chrbtice

S bolesťou chrbta sa vo svojom živote stretne približne 80% dospelých. Hovoríme o nej ako o modernej civilizačnej chorobe spojenej so životným štýlom. Nejzaťažovanějšou a teda najproblematickejšou chrbtovou partiou sú bedrá, ktoré nesú ťažobu celého tela a v ktorých dochádza k prenosu pohybu z nôh na trup. Aké sú najčastejšie príčiny bolesti, ako ich obmedziť a ešte lepšie, ako sa im vyhnúť?

Aké sú najčastejšie príčiny bolesti bedrovej chrbtice?

Za bolesť bedier môže najčastejšie nesprávne držanie tela v stoji, v sede aj pri všetkých denných činnostiach a chybne naučené pohybové stereotypy. Dosť súvisí so štýlom moderného života, veľké riziko predstavuje predovšetkým nedostatok pohybu, časté sedenie pri počítači a obezita.

  • V mladosti je najčastejšou príčinou tzv. svalová dysbalancia, čo je stav, keď sú niektoré chrbtové svaly preťažené a iné naopak ochabnuté.
  • V starobe býva často zdrojom bolesti degenerácia medzistavcových platničiek, ktoré sa stenčujú a spôsobujú "zosadanie" chrbtice.

Z ďalších príčin je potrebné spomenúť kĺbové blokády medzi stavcami, dráždenie sedacieho nervu napríklad pri prudkom otočení alebo zdvíhaním ťažkých bremien, prípadne zápal nervu. Hľadať za ňou môžeme aj príznak ochorenia vnútorných orgánov, najčastejšie obličiek.

Tipy, ako bolestiam chrbta predchádzať


Pre komfort chrbta a život bez bolesti môžete urobiť veľa.

  • Starostlivo si vyberte, na čom budete spať. Bolestiam chrbta predíde správna posteľ s lamelovým roštom a kvalitný zdravotný matrac (nie príliš mäkký, ani príliš tvrdý). Vankúš by nemal byť príliš vysoký a objemný, ideálnu podporu poskytuje anatomicky tvarovaný vankúš.
  • Pravidelne, primerane a vhodne sa hýbte. Vhodnými športami sú plávanie, jóga, kalanetika alebo obyčajná chôdza.

  • Seďte rovno a nehrbte sa nad pracovným stolom. Dobre si vyberte kancelársku stoličku, ktorá vášmu chrbtu poskytne správnu podporu, takže chrbát bude v tvare S.

  • Dbajte na správne držanie tela - nohy rozkročené na šírku panvy, panva mierne podsadená, bedrá mierne prehnuté, ramená stiahnuté dozadu a čo najďalej od uší, vypnutý hrudník, brucho zatiahnuté, vzpriamená hlava.

  • Strážte si optimálnu hmotnosť, konzumujte vyváženú stravu.

  • Naučte sa relaxovať, fyzicky i psychicky.

  • Dajte si pozor na zdvíhanie ťažkých bremien. Nezdvíhajte nič švihom, ale pomalým pravidelným pohybom najlepšie z mierneho podrepu a vyhnite sa pri tom rotácii.

  • Vyvarujte sa prechladnutiu, stačí krátka chvíľa intenzívneho prúdenia studeného vzduchu a o boľavý chrbát máte postarané.
  • Vyberajte si obuv s mäkkou podrážkou, prípadne si kúpte tlmiace vložky do topánok.

Najúčinnejšia terapia je cvičenie

Ak sa vám bolesť chrbtice nevyhne, najefektívnejšie sa jej zbavíte cvičením. Doma aj v práci môžete vyskúšať pár rýchlych efektívnych cvikov.

  • Ráno ešte v posteli začnite pretiahnutím chrbtice. Striedavo naťahujte do diaľky protiľahlé končatiny (pravá ruka + ľavá noha a vystriedať). Na každú stranu urobte 3-5 opakovaní. Neprehýbajte sa pri tom v bedrách!

  • Osvojte si jogovú pozíciu mačky. Kľaknite si, ruky aj nohy s podložkou zvierajú pravý uhol. S výdychom skloňte hlavu a vyhrbte chrbát. S nádychom prehnite chrbát na druhú stranu a zdvihnite hlavu do záklonu. Cvičte pomaly a opakujte niekoľkokrát.

  • V ľahu na chrbte pokrčte nohy a pomaly tlačte bedrá k podložke.

  • V ľahu na chrbte pokrčte nohy, nechajte ich mierne rozkročené a zvoľna ich preklápajte zo strany na stranu a hlavu otáčajte na stranu opačnú.
  • Ďalšie účinné cviky vám odporučí každý fyzioterapeut, nebojte sa na neho obrátiť. Rozhodne ale bolesť chrbta neignorujte, môžete si privodiť oveľa horšie problémy.